čtvrtek 13. října 2016

Nadšení je při podnikání důležité, ale ne nejdůležitější

Pod bytem mám prodejnu zdravé výživy. Sympatický obchůdek roste každým rokem. Z malého krámku, jenž se stal známý díky automatu s čerstvým mlékem, se postupem času stal větší hráč, který rozšiřuje sortiment i prostory a pořádá různé akce. Na první pohled je jasné, že majitele – manželský pár – jejich práce baví a že jí žijí. Právě to je odlišuje od většiny obchodníků. V jejich podnikání jde samozřejmě o peníze, ale zároveň do něho dávají i něco víc. Samotné nadšení a zápal ale málokdy stačí.

Nejraději spolupracuji s klienty, kterým jde jak o zisk, tak i o radost z podnikání. Zní to hodně idealisticky, ale je to přesně tak. Možná také raději koupíte zeleninu v krámku za rohem, který je dražší než Kaufland, ale jehož majitel odvádí poctivou práci a můžete si s ním pokecat.

Právě tenhle zápal do práce a podnikání mnoha obchodníkům chybí. Je to škoda, protože takhle nadšením „nakažený“ člověk k sobě přitahuje další, podobně smýšlející jedince. Je otevřený novým věcem a rád vynaloží námahu na nejisté věci, do kterých by se běžný obchodník nepouštěl. Jako u všeho je ale potřeba dodržovat rozumnou míru. 

Každá mince má dvě strany

 

Zápal a chuť pracovat nebo i pomáhat druhým jsou hezké, ale stejně tak musíte mít v pořádku účetnictví. Ne každý má to štěstí, že začne podnikat v oblasti, která ho baví a zároveň pro něj bude perspektivní i za rok.

Potkali jste někdy nadšeného mladého člověka, který vám představoval nový, neuvěřitelný projekt nebo jinou super možnost výdělku? Já ano. Potkávám je i po X uplynulých měsících, kdy jejich původní nadšení vystřídala frustrace a vystřízlivění.

Sám jsem na tom byl kdysi úplně stejně. V 18 letech obletoval „mou“ střední školu člověk podnikající v MLM (nic proti tomuto systému, MLM je v podstatě všechno a znám mnoho poctivých jedinců a firem). Já a několik spolužáků jsme se chytli. Ze začátku jsem byl nadšený. Se super produkty jsem otravoval rodinu, sousedy a dávno zapomenuté kontakty. Pak přišel šok a střet s realitou. Ve výsledku jsem byl chudší o 30 000 Kč a bohatší o životní zkušenost. Zpětně jsem za ni vděčný.

Nejlepší je spojit zápal s odborným přístupem

 

Pokud se člověk spolehne jen a pouze na nadšení, skončí jako mladý prodejce v MLM, jenž básní o pohádkových příjmech svých nadřízených, ale za několik měsíců skončí na mizině. Z vlastní zkušenosti vím, že nadšení do práce může mít i negativní následky. Mnohokrát jsem začal něco, co mě bavilo, ale po čase jsem zjistil, že to nepřináší očekávané výsledky. V lepším případě jsem ztratil jen vlastní čas, v tom horším i přátele, peníze a příležitosti. Možná máte podobné vlastní zkušenosti. Nebo ve svém okolí vidíte opouštěné a chátrající projekty.

Člověk by měl být realista. Jsem toho názoru, že bychom si měli vybrat svou oblast působení nejen podle toho, co nás baví, ale rozhodně také podle toho, co nám to může z chladného, racionálního úhlu pohledu přinést. Zkrátka používat srdce i rozum současně. A nenechat se zlákat pozlátkem rychlého zisku, nového majetku a obdivu ostatních.

A jak to máte vy? Máte za sebou podobnou zkušenost? Když se pouštíte do něčeho nového, zajímáte se nejen o to, jestli vás to bude bavit, ale i o výsledky SWOT analýzy?







1 komentář:

  1. Půjčky pro podnikatele - jsou nejstarší a tradiční ze služeb bankovních, v poslední době i nebankovních, organizace. Podnikatele jsou vrstvou obyvatelstva jež má nestabilní finanční stav. Hodně z nich mají spojení s bankami, neboť jsou potřebují úvěry pro udržitelný rozvoj svého byznysu.

    Prvopočáteční mikropůjčky jsou založené v Bangladéši, které svým cílem počítají bojování s chudobou. Touto cestou jdou i do dnes všichni mikrofinanční organizace.

    OdpovědětVymazat